Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789025368876 |
Shopscore | 5 (8)
|
---|
Toen Mark Rothko in 1970 zijn laatste doeken had geschilderd was dat het einde van de schoonheid in de moderne kunst. Schoonheid was verdacht geworden: ze was niet vernieuwend, niet kritisch, niet revolutionair. Maar het verlangen naar schoonheid was niet verdwenen- en de laatste jaren is ze dan ook op de weg terug. Alleen in een andere gedaante dan we gewend waren. De installaties en video's van kunstenaars als Olafur Eliasson, David Claerbout, Anish Kapoor en James Turrell stoten kunstkijkers uit het leven van alledag, werpen hen terug op hun diepste emoties en doen de tijd vergeten. Daarmee is, vrij onverwacht, ook het sublieme weer terug in de kunst. In dit kritische en prikkelende essay beschrijft Hans den Hartog Jager de ondergang en opkomst van de schoonheid in de hedendaagse kunst. Tegelijk is het een voorstel om het begrip schoonheid op een nieuwe manier te gaan gebruiken.